-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12164 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در آية شريفة: والَّذينَ جـَهَدوا فينا... اِنَّ اللّهَ لَمَعَ المُحسِنين(عنكبوت،69)، چه اشكالي داردلَمَعَ را فعل بگيريم، آيا از جهت تفسيري اشكال دارد؟ جملة جـَهَدوا فينا...، چگونه، با شكستهايي كه در طول تاريخ نصيب مؤمنان شده، قابل انطباق است؟

از جهت دستور زبان عربي، در جملة اِنَّ اللّهَ لَمَعَ المُحسِنين، الله، اسم انّ و مع المحسنين، ظرف و متعلق به محذوف و خبر انّ است.

كلمه مع معيت را ميرساند، يعني خدا با محسنين است و ياريشان ميكند، بعضي نيز گفتهاند، مع به معناي معيت رحمت و عنايت خداوندي است، زيرا وقتي رحمت و عنايت پروردگار با محسنين باشد نصرت و ياري او و ساير اقسام عنايات نيز شامل حال بندگان محسنش خواهد شد.

بنابراين، نميتوان لَمَعَ را فعل گونه، معنا كرد، زيرا در معنا تفاوت زيادي به وجود ميآيد، مخصوصاً با توجه به اين كه لام و مع هر دو حرف هستند، چگونه ميتوان آنها را فعل گونه معنا كرد و براي آنها فاعل و مفعول گرفت. در جملة جاهدوا فينا...، شامل هرگونه جهاد و تلاشي كه در راه خدا و براي او و به منظور رسيدن به اهداف الهي است، ميشود، مثل جهاد با دشمنان و جهاد با شيطان و جهاد با نفس، كساني كه در اين راهها به هر شكل و هر صورت براي خدا مجاهده كنند، مشمول حمايت و هدايت الهي ميشوند، اين وعدهاي است كه خداوند با تأكيد فراوان به مجاهدان راهش داده است.

اگر در جايي شكستهايي، نصيب مؤمنان و پيامبران:شده، ممكن است يا به خاطر كوتاهي سپاهيان اسلام و نداشتن اخلاص در هنگام مبارزة آنها بوده باشد و يا براي مصالح ديگري، كه در واقع رسيدن به پيروزيهاي بزرگتر در جنگهاي ديگر بوده است و در هر حال، آن چه در بعضي از نبردها با داشتن روح اخلاص باعث عدم موفقيت ظاهري شده، اين است كه در واقع آن شكستهاي ظاهري نيز باعث بارورترشدن راه انبيأ و هدف آنها و اسلام شده است.( ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ترجمة سيدمحمدباقر موسويهمداني، ج 16، ص 240، نشر بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي / تفسيرنمونه، آيتالله مكارمشيرازي و ديگران، ج 16، ص 348 ـ 351، دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.